V neděli skončil jubilejní 10. ročník Signal Festivalu. Pokud jste se nestihli zajít podívat, nachystala jsem si pro vás malou fotoreportáž ze zmiňované akce. Signal X nabídl patnáct instalací na dvou trasách, z nichž jedna vedla centrem Prahy a druhá se nacházela ve Vršovicích. Vybrala jsem tři zastávky, které jsem nafotila a popsala v následujícím článku.
Jan Hladil - QUADD
Zajímavou zastávkou bylo Náměstí Václava Havla, kde svoji tvorbu představoval český vizuální umělec Jan Hladil. Ve své instalaci se inspiroval číslem 4, které je podle něj číslem vesmírného řádu. 4 roční období, 4 živly, 4 světové strany… Instalace QUADD má za úkol tuto skutečnost symbolizovat. Díky laseru a polopropustným zrcadlům vzniká originální kompozice světla, tmy a skla.
Pavla Beranová a Tereza Bartůňková - Krajina levitace
Cílem autorského dua Terezy Bartůňkové a Pavly Beranové bylo v divácích probudit pocit lehkosti a odproštění se od všeho, co nás táhne k zemi. Autorky pracovaly s nehmotnými věcmi, jako je světlo, vzduch nebo helium. Pokud už šlo o fyzické prvky, vybraly si jen vzdušné a proměnlivé materiály, průsvitné látky či mléčné fólie. Když člověk viděl tuto instalaci plnou světelných balonů, jemných látek a vodní páry, měl skutečně pocit, že se ocitá na hraně snu a reality.
Maxim Velčovský - Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího
Nejvíce mě zaujala instalace předního českého designéra a umělce Maxima Velčovského. Nadaci Post Bellum se povedlo přivézt několik aut z Ruskem okupované Ukrajiny. Vozy jsou zrezlé, v dezolátním stavu, na spoustě z nich jsou vidět stopy po kulkách. Do jejich interiérů autor nainstaloval světelné reflektory. Tím umocnil tuto podívanou, ze které však člověka jednoduše mrazilo. Bylo to cítit i v atmosféře, která na Mariánském náměstí vládla. Hlavním posláním této instalace bylo dle slov umělce přesvědčit ty, kteří válku na Ukrajině stále popírají. Troufám si říct, že nikoho, kdo na místě byl taková myšlenka už nikdy nenapadne.